Kisah Rasulullah dengan Pengemis Yahudi Buta


Kisah ini mungkin sudah selalu anda dengar melalui ceramah dan tazkirah tapi amat baik untuk dikongsikan di sini. Ia ada berkait rapat dengan ‘dakwah bil hikmah’ yang mana Nabi Muhammad Sallallahu’alaihi wasallam berjaya membuat orang tertarik dengan Islam dengan hanya melakukan perbuatan sahaja.

Di sudut pasar Madinah Al-Munawarah seorang pengemis Yahudi buta setiap hari apabila ada orang yang mendekatinya dia selalu berkata: “Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya.”

Namun setiap pagi Rasulullah SAW mendatanganinya dengan membawa makanan, dan tanpa berkata sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapi makanan yang dibawanya kepada pengemis itu walaupun pengemis itu selalu berpesan agar tidak mendekati orang yang namanya Muhammad. Rasulullah SAW melakukannya hingga menjelang wafat. Setelah wafatnya Rasulullah tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu.

Suatu hari Abu Bakar r.a berkunjung ke rumah anaknya A’isyah (salah satu isteri Rasulullah SAW) beliau bertanya kepada anaknya,


“Anakku adalah sunnah kekasihku (Muhammad) yang belum aku kerjakan?”

A’isyah menjawab pertanyaan ayahnya,

“Wahai Ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah hampir tidak ada satu sunnah pun yang belum ayah lakukan kecuali satu sunnah saja.”

“Apakah itu?” Tanya Abu Bakar.

“Setiap pagi Rasulullah selalu pergi ke hujung pasar dengan membawakan makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang berada di sana.” Kata A’isyah.

Keesokan harinya Abu Bakar pergi ke pasar dengan membawakan makanan untuk pengemis Yahudi buta itu. Sebagaimana kita tahu bahwa Abu Bakar saat itu sebagai Amirul Mu’minin (Khalifah) umat Islam.

Ketika Abu Bakar mulai menyuapinya, si pengemis marah sambil berteriak, “Siapa kamu?”

Abu Bakar menjawab, “Aku orang yang biasa membawa dan menyuapimu makan.”

“Bukan, engkau bukan orang yang biasa datang kepadaku.” Jawab si pengemis Yahudi buta itu.

“Ketika ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah kerana dia telah memperhalusinya (mengunyah) terlebih dahulu. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku dengan lembut.” Pengemis itu melanjutkan perkataanya.

Abu Bakar tidak dapat menahan air matanya, ia berkata pada pengemis itu, “Aku memang bukan orang yang sering datang kepadamu, aku adalah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Dia adalah Muhammad SAW.”

Setelah mendengar cerita Abu Bakar ia pun menangis kemudian berkata, “Benarkan demikian?. Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, dia tidak pernah marah sedikitpun kepadaku, bahkan dia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, dia itu begitu mulia.”

Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya mengucapkan “Asyhadu An-Laa Ilaaha Illallah Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah.” di hadapan Abu Bakar.

*********
Dari cerita ini, jelas sudah betapa tingginya akhlak Nabi Muhammad Sallallahu’alaihi wasallam. Baginda tidak pernah membenci orang yang menghinanya. Bahkan RasulullahSallallahu’alaihi wasallam tidak pernah membenci orang Yahudi atau Nasrani.

Dari Jabir Radi-Allahu anhu meriwayatkan bahawa Rasulullah Sallallahu’alaihi wasallambersabda, “Di antara kamu orang yang paling aku cintai dan orang yang paling hampir kepadaku pada hari kiamat ialah orang yang baik akhlaknya.” (Hadith Riwayat At-Tirmizi r.a.)







0 Response to "Kisah Rasulullah dengan Pengemis Yahudi Buta"

Catat Ulasan